Vladimir Agrigoroaei
céscm Poitiers / cnrs (fr)
Summary: The old Orthodox church of Strei, in the county of Hunedoara (Romania), dates back to the 14th century. The precise dates of its construction and of its paintings are still unclear, but the murals certainly date from the second half of the 14th century. The subject of these paintings is also quite peculiar for an Orthodox edifice. In the sanctuary, the Apostles, engaged in a vigorous conversation, are painted between the columns, under a Maiestas Domini. Their gestures are quite dramatic, very different from the static appearance of most bishops depicted in the lower register of the same sanctuary. The author carries on a comparison between the murals in Strei and other paintings from Termeno sulla Strada del Vino, close to Bolzano (Italy), datingback to the previous century. He notices that such depictions of Apostles carrying on conversations in the sanctuary, between depicted columns, are characteristic for many churches of Northern Italy, and another important example is in Pozzoveggiani (close to Padova). The meaning of these Apostles’ Colloquia is related to the eschatological connotation of the iconographical programs, but another interesting aspect is that they also compose a depiction of the Council of Jerusalem (Acts 15:2-35), in direct relation with the theme of Ecclesia militans, according to the Four Senses of Scripture. The presence of such a strong Catholic subject, typical in the areas where the Papacy or the Catholic bishops had to maintain a strong ecclesiastical control, mainly against heretics and various disobedient heterodox communities, points towards a possible explanation of the use of this imagery in Strei, because Strei was located in the land of schismatic Vlachs. Other Apostles’ Colloquia depicted in Istria and in the Dalmatian area point towards a possible influence of the Friars of the Observant Vicariate of Bosnia, under whose protection many of these medieval Vlachs were from the point of view of the Papacy. The depiction of St. Callinicus, patriarch of Constantinople, in front of St. Peter, in the lower register of the sanctuary murals of Strei, substantiates this hypothesis, just as well as the fact that these bishops depicted in the sanctuary are accompanied by representations of their churches. This other fact suggests that the main subject of the iconographical program in Strei may have been of a Uniate nature, i.e. the Union of the Orthodox Church with Rome. In the last part of the article, the author deals with the presence of the Franciscans in the area and with a series of Medieval Latin documents speaking of the churches they built for the local Vlachs, as well as with other local (Catholic) monuments to which the paintings of Strei may have been related: the second stratum of murals of Sântămărie Orlea and the nowadays lost paintings of the medieval church of Deva, close nearby.
Keywords: mural paintings, medieval Valachians, apostles iconography, Maiestas Domini, Franciscans.
Rezumat: Vechea biserică ortodoxă din Strei (județul Hunedoara) datează din secolul al xiv-lea. Datarea procesului de construcție și datarea picturilor sale sunt încă neclare, însă picturile datează în mod cert din a doua jumătate a secolului al xiv-lea. Subiectul acestor picturi este, de asemenea, destul de curios pentru un edificiu de cult ortodox. În altar, apostolii sunt pictați între reprezentări de coloane, sub o Maiestas Domini, și poartă o conversație animată. Gesturile lor sunt dramatice, foarte diferite de postura statică a celor mai mulți dintre episcopii pictați în registrul inferior al aceluiași altar. Autorul compară picturile murale de la Strei cu alte picturi de la Termeno sulla Strada del Vino, aproape de Bolzano (Italia), datând din secolul anterior. Observă că astfel de reprezentări ale apostolilor care conversează în altar, între reprezentări de coloane, sunt caracteristice pentru multe biserici medievale din nordul Italiei, dintre care un alt exemplu notabil îl reprezintă Pozzoveggiani (aproape de Padova). Semnificația discuțiilor dintre acești apostoli este legată de conotația escatologică a programelor iconografice, dar un alt aspect interesant este acela că tot ei alcătuiesc și o reprezentare a Sinodului apostolic de la Ierusalim (Faptele Apostolilor 15:2-35), în legătură directă cu tema Ecclesia militans, interpretată în conformitate cu cele Patru sensuri ale Scripturii. Prezența unui subiect catolic atât de puternic conotat, tipic pentru zonele în care papalitatea și episcopii catolici erau nevoiți să mențină un control ecleziastic forte, mai ales împotriva ereticilor și a diferitelor comunități heterodoxe, sugerează o posibilă explicație a utilizării acestei teme iconografice la Strei, pentru că Streiul era situat în ținuturile vlahilor schismatici. Alte discuții la fel de aprinse ale apostolilor au fost pictate în Istria și în zona Dalmației. Ele duc cu gândul la o posibilă influență a fraților din Vicariatul observant din Bosnia, sub a căror protecție mulți dintre acești vlahi medievali se aflau din punctul de vedere al papalității. Reprezentarea Sf. Calinic, patriarh al Constantinopolei, față în față cu Sf. Petru, în registrul inferior al picturilor din altarul de la Strei, susține această ipoteză, precum și faptul că episcopii reprezentați în altar sunt însoțiți de reprezentări ale bisericilor lor. Acest alt argument poate sugera că subiectul principal al programului iconografic de la Strei ar fi putut avea un caracter uniatist, determinat de Uniunea Bisericii Ortodoxe cu Roma. În ultima parte a articolului, autorul se referă la prezența franciscanilor în zonă și la o serie de documente mediolatine în care se vorbește despre bisericile pe care aceștia le-au construit pentru localnicii vlahi, precum și despre alte monumente locale (catolice) cu care picturile de la Strei ar putea fi în legătură: al doilea strat de picturi murale de la Sântămărie Orlea și picturile astăzi pierdute din biserica medievală de la Deva, în apropiere.
Cuvinte cheie: picturi murale, vlahi medievali, iconografia apostolilor, Maiestas Domini, franciscani.