Natalia Rudyka
Музeй історичних коштoвностей Украïни, Kyïv (ua)

Summary: The present article describes the barmy – necklaces of medallions – as part of the art of the Kievan Rus’ goldsmiths, while also grouping them into categories. Such systematic studies of each type of jewellery should, over time, give a new image of the Kievan Rus’ goldsmith’s work and present it as a multidimensional phenomenon: archaeological, historical, and artistic. The two categories of barmy presented here are, on the one hand, the gold enamel medallions decorated according to the cloisonné technique, and on the other hand, the silver barmy decorated in the niello technique. These pieces have already been well studied, but there are no publications entirely devoted to them that would discuss all the achievements in this field, in order to present new research perspectives. In drawing the state of the art of the question—but also in speaking of other types of Kievan jewellery, the author attempts to address problematic questions of who wore these jewels, who designed them, and what techniques were employed. The answers to these questions are still unclear today, but they are a first step towards identifying the solutions.
Keywords: Kievan Rus’, gold and silver work, cloisonné enamel, niello, Deisis.

Rezumat: Acest articol tratează despre barmy – coliere de medalioane – ca parte a artei bijutierilor din Rusia kieveană, grupând în același timp piesele pe categorii. Astfel de studii sistematice ale fiecărui tip de bijuterie ar trebui să ne ofere, cu timpul, o nouă imagine a meseriei de aurar și argintar în Rusia kieveană și să o prezinte ca pe un fenomen multidimensional: arheologic, istoric și artistic. Cele două mari categorii de barmy prezentate aici sunt mai întâi cea a medalioanelor de aur emailate cu tehnica cloisonné, iar, pe de altă parte, acei barmy de argint decorați prin nielare. Toate piesele au fost deja bine studiate, dar nu există publicații care să le fi tratat numai pe ele, prezentând totodată și toate realizările din cercetarea acestui domeniu, în scopul de a oferi perspective noi în aceeași cercetare. Prin alcătuirea unui asemenea inventar, dar și prin discutarea altor tipuri de bijuterii kievene, autoarea a încercat să răspundă câtorva întrebări problematice, cum ar fi: cine a purtat aceste bijuterii, cine le-a conceput și care au fost tehnicile utilizate. Răspunsurile la aceste întrebări sunt încă neclare astăzi, dar ele reprezintă un prim pas către identificarea soluțiilor viitoare.
Cuvinte cheie: Rusia kieveană, orfevrărie, email cloisonné, nielare, Deisis.

FULL ARTICLE

ISSN: 2601-2200

Museikon journal is indexed in  CEEOL and EBSCO

©Published by the Museum of the Union in Alba Iulia, Romania