Agnieszka Gronek
Uniwersytet Jagielloński, Kraków (po)

RésuméLe musée ‘Trésors spirituels de l’Ukraine’ à Kiev comprend plus de 400 icônes allant du xve au xixe siècles. Dans cette collection, plusieurs exemplaires témoignent d’une série de traits stylistiques indiquant que leur origine pourrait se situer dans la Ruthénie des Carpates, de Pokutia ou de Maramureș. Ces icônes se caractérisent par une forme simplifiée ; une palette de couleurs limitée ; une composition schématique ; des formes stylistiques bien connues aux siècles précédents ; un fond doré gravé ; et des cadres en bois particulièrement sculptés. Le présent article décrit six de ces icônes : l’icône de la Mère de Dieu sur Trône, peinte par Michail Popovich de Kolomyia, dont les oeuvres se trouvent dans les églises de Budeşti-Josani et de Budeşti-Susani ; l’Annonciation de la fin du xviie siècle, oeuvre du peintre d’icônes de Hǎrnicești à Maramureș et Bǎlan-Josani ; une icône du xviiie siècle, la Descente du Saint-Esprit, peinte dans un style similaire à celui de l’icône de Saint Nicolas de Shelestovo, près de Moukatchevo (aujourd’hui au Musée de l’Architecture et de la Vie Populaires d’Oujhorod) ; et trois icônes – Christ Pantocrator, Théotokos Hodegetria et Archange Michel – provenant du même atelier que les Trois Saints Hiérarques du Musée d’Ethnographie Régionale d’Ivano-Frankivsk.
Mots-clés: icônes ; art post-byzantin ; Ukraine ; Roumanie ; xviie-xviiie siècles.

Rezumat:Muzeul „Comori spirituale ale Ucrainei” din Kyiv include peste 400 de icoane, databile din secolul xv până în secolul xix. Între ele, câteva prezintă trăsături stilistice care indică o proveniență din Rutenia Carpatică, Pokuttya sau Maramureș. Ele se caracterizează printr-un aspect simplificat, o paletă limitată de culori, compoziție schematică, forme stilistice caracteristice secolelor precedente, fundal auriu gravat și rame din lemn adânc sculptate. Șase dintre aceste icoane sunt descrise în acest articol. Icoana Maicii Domnului tronând a fost pictată de Mihail Popovich din Kolomyia, ale cărui lucrări se află în bisericile din Budeşti-Josani şi Budeşti-Susani. Icoana Bunei Vestiri, databilă la sfârșitul secolului al xvii-lea, a fost creată de autorul icoanelor de la Hǎrnicești, din Maramureș, și Bǎlan-Josani. Icoana din secolul al xviii-lea a Pogorârii Sfântului Duh este pictată în stil similar cu cea a Sfântului Nicolae din Shelestovo, de lângă Mukachevo, aflată acum în Muzeul Arhitecturii și Vieții Tradiționale din Uzhgorod. Ultimele trei icoane, Hristos Pantocrator, Maica Domnului Hodighitria și Arhanghelul Mihail, provin din același atelier în care a fost pictată și icoana celor Trei Sfinți Ierarhi păstrată la Muzeul de Etnografie Regională din Ivano-Frankivsk.
Cuvinte cheie: artă post-bizantină; icoane; artă ucraineană; artă românească; secolele xvii-xviii.

FULL ARTICLE

ISSN: 2601-2200

Museikon journal is indexed in  CEEOL and EBSCO

©Published by the Museum of the Union in Alba Iulia, Romania