Iuliana Damian
Muzeul Național de Artă al României, București (ro)trésors

Summary: During the France-Romania Season, the Louvre Museum hosted the first Romanian art exhibition ever organized by this prestigious museum, The Byzantine tradition of embroidery in Romania between the 15th and 17th centuries. About the standard of Stephen the Great, from April 17 to July 19, 2019. 36 exhibits from Romanian and French collections were presented to the French public, of which a unique ensemble in the world of embroidery from the collections of the National Art Museum of Romania, the National History Museum of Romania, and the monasteries Putna, Sucevița, and Three Hierarchs, illustrating the liturgical textiles used in the Orthodox churches, and the particular character of the Romanian tradition. The exhibition equally focused on the symbolic gesture made by the French state to return to Romania the battle standard of Stephen the Great in 1917, one of the most beautiful Romanian embroideries, created in 1500 and recovered by the French army from the Zographou monastery during the First World War. In addition, the important contribution of the researcher Gabriel Millet was highlighted by a series of photographs and watercolours, as Millet’s pioneering volume La broderie religieuses de style byzantin led to a better understanding and promotion of the unique heritage of post-Byzantine embroidered textiles in Romania.
Curators of the exhibition: Jannic Durand, Dorota Giovannoni (Muzeul Luvru), Emanuela Cernea, Iuliana Damian (Muzeul Naţional de Artă al României).

Rezumat: Cu ocazia Sezonului Franța România, Muzeul Luvru a găzduit, în perioada 17 aprilie-19 iulie 2019, expoziția Broderii de tradiție bizantină în România între secolele xv și xvii. În jurul Stindardului lui Ștefan cel Mare, prima expoziţie de artă românească organizată vreodată în cadrul acestui prestigios muzeu. 36 de exponate din colecții românești și franceze, dintre care un ansamblu unic în lume de broderii din colecțiile Muzeului Național de Artă al României, Muzeului Național de Istorie a României și ale mănăstirilor Putna, Sucevița și Trei Ierarhi, ilustrând specificul textilelor liturgice din bisericile ortodoxe și particularitățile broderiei de tradiție bizantină din Țările Române, au fost prezentate aici. Mesajul particular al expoziţiei s-a concentrat asupra gestului simbolic făcut de statul francez în 1917 de a restitui României aşa-zisul stindard de luptă al lui Ștefan cel Mare, una dintre cele mai frumoase broderii româneşti, realizată în 1500 şi recuperată de armata franceză de la mănăstirea Zografu în timpul Primului Război Mondial. Pe lângă acestea, a fost evocată, printr-o serie de fotografii și acuarele, importanța contribuției cercetătorului Gabriel Millet, autorul volumului-pionier La broderie religieuses de style byzantin, la cunoașterea și promovarea patrimoniului unic de textile brodate post-bizantine din România.
Curatorii expoziţiei: Jannic Durand, Dorota Giovannoni (Muzeul Luvru), Emanuela Cernea, Iuliana Damian (Muzeul Naţional de Artă al României).

FULL ARTICLE

ISSN: 2601-2200

Museikon journal is indexed in  CEEOL and EBSCO

©Published by the Museum of the Union in Alba Iulia, Romania