Vera Tchentsova
umr Orient et Méditerranée, Paris (fr)
Summary: In the autumn of 1643, Greek painters completed the frescoes decorating the Berestovo church in Kyiv on behalf of metropolitan Peter Moghila. The iconographic program relied on a specific tradition whose origin can be traced to 14th-century Northern Balkans. The chief features of this iconography are the ‘Imperial Deesis’, combined in the Kyivan church with an iconography inspired by Psalm 44 [45]:9 (“Upon thy right hand did stand the Queen...”). It represents Christ “King of Kings”, dressed as an emperor and flanked by a crowned Virgin and a depiction of King David, identified with Grand Prince Vladimir. The church decoration mirrors contemporary theological debates on the Eucharist, reproducing the similar 14th-century controversies on liturgy.
Keywords: Imperial Deesis, Post-Byzantine iconography, Greek epigraphy, mural paintings, Kyivan church.
Rezumat: În toamna anului 1643, la solicitarea mitropolitului Petru Movilă, o echipă de pictori greci termina de pictat frescele bisericii Berestovo din Kiev. Programul iconografic a fost alcătuit prin raportare la o tradiție specifică nordului Balcanilor ale cărei origini coboară în timp până în secolul al xiv-lea. Principala caracteristică a acestei iconografii este reprezentarea de tip Deisis cu Hristos în veșminte de arhiereu, purtând pe cap coroana imperială, care, în biserica kieviană, se combină cu o iconografie inspirată de Psalmul 44 (45):9 („La dreapta ta stătea Regina ...”). Hristos este redat ca „Rege al regilor”, înveșmântat ca un împărat și flancat de Fecioara încoronată și de regele David, sub chipul marelui prinț Vladimir. Ilustrarea controverselor liturgice din secolul al xiv-lea se oglindesc astfel în noile dezbateri teologice despre Euharistie din vremea când a fost realizată pictura de la Berestovo.
Cuvinte cheie: Deisis, iconografie post-bizantină, epigrafie greacă, pictură murală, biserică kieviană.